2017-06-04 21:31Pressmeddelande

2017 års hedersutmärkelse till grisföretaget Pig och Glad

Under Djurskyddet Sveriges 120-års jubileum, som högtidlighölls på Stockholms central idag, delades årets djurskyddspriser ut. Hedersutmärkelsen till en kommersiell aktör som gjort särskilda insatser på djurskyddsområdet tilldelas i år grisföretaget Pig och Glad.

Motiveringen lyder:

"Pig o glad visar att det går att föda upp grisar för köttproduktion utan att kompromissa med djurskyddet för grisarna. Pig o glad låter företagets egna grisar leva ett gott grisliv, och använder också alla möjligheter för att försöka påverka beslutsfattare och andra företagare att ge alla grisar den möjligheten. I en tid där den svenska djurskyddsnivån, och särskilt inom grisnäringen, ifrågasätts som något som enbart kostar pengar för bönderna är Pig o glad en viktig motvikt och en bra förebild."

Anna Pettersson, som driver Pig och Glad, hade tyvärr inte möjlighet att ta emot priset fysiskt i Stockholm idag men skickade en hälsning:

"Mitt största tack till Djurskyddet Sverige som lyfter viktiga frågor för djuren. Jag är oerhört stolt och kommer att fortsätta arbeta för att fler grisar ska få jord på trynet!"

Djurskyddet Sverige är med cirka 11 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer.Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli mat.