2019-05-07 13:10Pressmeddelande

33 djurvänliga kandidater till EU-parlamentet

Den europeiska paraplyorganisationen Eurogroup for animals har inför valet till EU-parlamentet tagit fram kampanjsidan Vote for animals. Där inbjuds kandidaterna till parlamentsvalet att skriva under ett "djurskyddslöfte". Kandidaterna får lova att stå bakom ett antal djurskyddskrav för bland annat lantbruksdjur, sällskapsdjur och försöksdjur. Skriver man under löftet hamnar man på sidan över djurvänliga kandidater som djurskyddsintresserade väljare kan titta på innan man röstar.

Med mindre än tre veckor kvar till valet är vi mycket glada över att 33 svenska kandidater från olika partier har skrivit under.

Vi glädjer oss särskilt över att toppkandidater från 6 av partierna som sitter i EU-parlamentet idag har skrivit under. Centerpartiet, Socialdemokraterna, Liberalerna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ har alla minst en toppkandidat som antagit djurskyddslöftet. Det finns även ett antal underskrifter från representanter från nya partier som inte sitter i parlamentet idag men som har djurskyddsfrågor som en av sina huvudfrågor.

Mindre positivt är att ingen kandidat från Moderaterna, Kristdemokraterna eller Sverigedemokraterna har skrivit under.

- Vi upplever att djurskyddsfrågorna är högre prioriterade i valet till EU-parlamentet än vad frågorna brukar vara i nationella val. Att toppnamnen från majoriteten av partierna skrivit under visar detta tillsammans med att frågorna lyfts i olika debattforum av kandidaterna. Vi kommer att uppmana våra medlemmar och sympatisörer att rösta på en djurvän i valet den 26 maj, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare på Djurskyddet Sverige

Djurskyddet Sverige är med nästan 9 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta.