2011-04-11 05:40Pressmeddelande

Beklagligt att Juholt försvarar licensjakten av varg!

I SVT:s Agenda fick Socialdemokraternas nyvalde partiledare frågan: "Ska Sverige fortsätta licensjakten på varg?" Hans svar var ett tydligt ja. Detta trots att vargen fortfarande är utrotningshotad och den svenska stammen långt ifrån livskraftig.

- Vi beklarar starkt att Håkan Juholt tycks ge regeringen stöd för licensjakten på varg! säger Sven-Erik Alhem, ledamot i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse och ansvarig för rovdjursfrågor.

Djurskyddet Sverige EU-anmälde tillsammans med Rovdjursföreningen, WWF och Naturskyddsföreningen den svenska licensjakten förra året. EU-kommissionen har tagit anmälan på mycket stort ansvar och krävt förklaring av den svenska regeringen.

- Vi är övertygade om att licensjakten inte är förenlig med EU:s art och habitatdirektiv, och det är mycket olyckligt om ledande svenska politiker inte inser detta! säger Sven-Erik Alhem.

- Vi kommer att begära en uppvaktning av Håkan Juholt och föra ett samtal om vargens utsatta situation och ge honom vår syn på den mycket olämpliga licensjakten! säger Sven Stenson, förbundsordförande för Djurskyddet Sverige.