2014-05-11 13:40Pressmeddelande

Blocket får Djurskyddet Sveriges hedersomnämnande

På Blocket säljs idag många djur, allt från hundar och katter till får och höns. Men tack vare ett aktivt djurskyddsarbete från företagets sida sker det nu med tydlig information till både säljare och köpare och katter kan inte längre skänkas bort gratis. För detta tilldelades Blocket idag Djurskyddet Sveriges hedersomnämnande som årligen går till en kommersiell aktör.

Nätet är en bra plats för både säljare och köpare att hitta varandra. Hundvalpar som ska säljas eller en katt som behöver omplaceras kan hitta nya hem via nätet. Men samtidigt ökar risken för oseriös handel när köpare och säljare inte träffas. Därför välkomnar Djurskyddet det arbete Blocket har gjort och fortsätter att göra för trygga djuraffärer.

Att ställa krav på köpare och säljare när djur är handelsvaran gör det inte bara tryggare för djuren – det bidrar även till att höja deras status i allmänhet, i synnerhet för katter som är våra vanligaste husdjur, säger Djurskyddets generalsekreterare Åsa Hagelstedt.

Blockets kundsäkerhetsansvarige, Thomas Bäcker, tog emot utmärkelsen.

– Blockets medarbetares engagemang i djurens väl och ve gjorde det viktigt för oss att hitta en partner som kunde hjälpa oss med adekvata råd och tips till köpare och säljare, och även utveckla ett myndighetsamarbete för att kunna göra internet som säljplattform lika lättövervakad och naturlig att patrullera som vilken gata som helst. Det här priset har glatt mig och mina medarbetare oerhört mycket. Det var oväntat men det var fantastiskt kul att få det och det kommer att driva oss till att göra mer saker för att höja säkerheten för djuraffärer, som ska vara en trygg djuraffär även för djuren, säger han.

Motiveringen till hedersomnämnandet lyder:
På Blocket hittar mängder av sällskapsdjur nya ägare och för många människor är det den självklara platsen att leta efter ett djur. Tyvärr förekommer också en hel del oseriösa både köpare och säljare på nätet, något som har oroat oss djurvänner. Blocket har tagit oron på fullaste allvar och gjort och fortsätter göra allt som står i deras makt för att hindra oseriös handel av djur.

Genom att införa förbud mot försäljning av importerade hundar, lägsta pris för katter och andra djur samt hänvisa till lagar, regler och skötselråd i sin funktion ”trygg djuraffär” bidrar Blocket till att höja djurens status samt öka sannolikheten för att djuren hamnar i trygga hem.

För detta förtjänar Blocket Djurskyddet Sveriges hedersomnämnande 2014

Djurskyddet Sverige är med cirka 12 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer.Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli mat.