2024-05-04 20:42Pressmeddelande

Djurskyddet Örnsköldsvik väljs in i Djurskyddet Sveriges Hall of Fame

Ulrika Vestin, Linda Maria Vonstad, Sara Lorentzon och Åsa Hagelstedt.Ulrika Vestin och Sara Lorentzon från Djurskyddet Örnsköldsvik tog emot utmärkelsen som delades ut av Djurskyddet Sveriges förbundsordförande Linda Maria Vonstad och generalsekreterare Åsa Hagelstedt.

Under Djurskyddet Sveriges förbundsstämma som hålls 4–5 maj i Bålsta, valdes Djurskyddet Örnsköldsvik in i Djurskyddet Sveriges Hall of Fame. Med starkt engagemang och gott samarbete har Djurskyddet Örnsköldsvik visat hur föreningsarbetet kan utvecklas och samtidigt göra en viktig samhällsinsats genom att ta hand om hemlösa djur.

Djurskyddet Sveriges Hall of Fame är en nyinrättad utmärkelse vars syfte är att hylla och uppmärksamma medlemmar, föreningar och händelser i Djurskyddet Sverige som bidragit till ett bättre djurskydd.

– Sedan 1897 har Djurskyddet Sverige och våra lokalföreningar arbetat för ett bättre djurskydd. Det ideella arbetet är grunden i vår organisation och utan alla människor som runt om i landet engagerar sig för djuren skulle vi inte vara Djurskyddet Sverige. Genom att inrätta en Hall of Fame vill vi uppmärksamma och hylla allt engagemang i vår organisation som på ett alldeles särskilt sätt bidragit till ett ökat djurskydd och vår vision om ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur, säger förbundsordförande Linda Maria Vonstad.

Djurskyddet Örnsköldsvik väljs in i Djurskyddets Hall of Fame i kategorin Förening med följande motivering:

Djurskyddet Örnsköldsvik kämpade under många år för att kunna öppna ett katthem och sommaren 2021 fick de äntligen lön för mödan när katthemmet Lunnebo öppnade. Föreningen omplacerar både katter och smådjur. De har, inom både styrelse och volontärverksamhet, tydliga ansvarsområden och välplanerat arbete. De har synts och hörts i media, vilket gett positiva ringar på vattnet.

Arbetet med att höja kattens status är centralt hos Djurskyddet Örnsköldsvik och efter att ha utbildat medlemmar i id-märkning märkte de 78 katter under 2023. Samma år omplacerade föreningen 171 katter, 15 kaniner och 3 marsvin.

Djurskyddet Örnsköldsvik väljs in i Hall of Fame för att de visat hur starkt engagemang och gott samarbete kan utveckla föreningsarbetet och samtidigt göra en viktig samhällsinsats genom att ta hand om hemlösa djur.

– Jättehärligt att vår förening uppmärksammas! Det ligger hårt arbete bakom vår verksamhet med tanke på att vi gått från att för några år sedan omplacera cirka 50-60 katter per år till att nu omplacera cirka 200 katter per år, sa Ulrika Vestin från Djurskyddet Örnsköldsvik som tog emot utmärkelsen tillsammans med Sara Lorentzon.

Djurskyddet Sverige är med sina drygt 11 500 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med 42 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet.

Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta.

Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.

Vice ordförande, Djurskyddet Örnsköldsvik
Ann-Sofi Pettersson