2009-02-01 22:07Pressmeddelande

Djurskyddet startar kampanj mot dun från levande fåglar

Ikväll visar TV4:s Kalla Fakta hur stora delar av det dun som säljs i svenska täcken, kuddar och jackor plockats från levande fåglar. Detta har fått Djurskyddet Sverige att agera och vi startar nu en kampanj för att få stopp på detta djurplågeri.

• - På vår hemsida startar vi en namninsamling och våra föreningar kommer att finnas på gator och torg runt om i landet med namninsamlingar. Dessutom kommer vi att skriva brev till de svenska företag som handlar med dun från levande fåglar, säger Djurskyddets förbundssekreterare Åsa Hagelstedt.

Kampanjen har tre krav:

• Att all handel med dun plockat från levande fåglar ska stoppas.
  • Att återförsäljare och mellanled inför en trovärdig kontroll av var dunet kommer ifrån.
  • Att regeringen arbetar för att EU ska kontrollera sina egna djurskyddsregler bättre.
  • - Vi vet att många människor känner sig lurade då täcket eller jackan de bär visar sig vara resultatet av ett vidrigt djurplågeri. Nu kräver vi att svenska politiker och handlare stoppar detta, och tills vi inte har hundraprocentiga garantier att dunet plockas från döda fåglar uppmanar vi människor att välja bort dunprodukter! avslutar Åsa Hagelstedt