2023-09-26 05:30Pressmeddelande

Djurskyddet Sverige anmäler Lantäggs förpackningar till Livsmedelsverket för vilseledande marknadsföring

Den ena förpackningen som Djurskyddet Sverige anmäler är Lantäggs specialdesignade familjekartong som är framtagen för att synas ute i butikerna vecka 38 och 39 under ”Från Sverige”-veckorna. Foto: Svenskmärkning ABDen ena förpackningen som Djurskyddet Sverige anmäler är Lantäggs specialdesignade familjekartong som är framtagen för att synas ute i butikerna vecka 38 och 39 under ”Från Sverige”-veckorna. Foto: Svenskmärkning AB

Äggförpackningar med tecknade bilder på höns i utomhusmiljö ger skenet av att hönorna fått gå ute. Men i text framgår att äggen kommer från frigående höns i inomhussystem. Detta förekommer på två av Lantäggs förpackningar. Djurskyddet Sverige anmäler därför Lantägg, som ägs av Dava Foods, till Livsmedelsverket för vilseledande marknadsföring.

Vi anser att det är lätt för konsumenterna att luras av bilderna och tro att äggen faktiskt kommer från höns som tillåts gå ute. Djurskydd och djurvälfärd är viktiga frågor för svenska konsumenter och genom att anspela på ”lyckliga höns” i marknadsföringen får DAVA/Lantägg produkterna att framstå som djurvänliga trots att verkligheten är en annan, säger Anna Lundvall, sakkunnig på Djurskyddet Sverige.

Den ena förpackningen som Djurskyddet Sverige anmäler är Lantäggs specialdesignade familjekartong som är framtagen för att synas ute i butikerna vecka 38 och 39 under ”Från Sverige”-veckorna. På de tecknade bilderna befinner sig hönsen utomhus. Den ena bilden visar tre hönor i gräset framför ett hus under blå himmel. Den andra bilden visar en höna i grönt gräs med tre ägg omkring sig.

Den andra förpackningen som anmälan gäller är Lantäggs förpackning ”Familjens Val”. Bilden på förpackningen visar bland annat en höna och en kyckling som pickar i gräset under solen. Dock hålls hönsen som värper ägg till ”Familjens Val” inomhus.

Lantäggs förpackningen

Lantäggs förpackning "Familjens Val". Foto: Dava Foods.

Hönor som hålls inomhus ser definitivt inte ut som de tecknade hönorna på bilderna. I inomhussystem är ammoniakhalterna ofta höga, det är dammigt och trångt och hönsen har ingen möjlighet att sköta sin fjäderdräkt på ett naturligt sätt. Detta leder till att de efter en tid ofta är kala på delar av kroppen, säger Anna Lundvall.

Djurskyddet Sverige jobbar för att det ska bli enklare för konsumenter att göra djurvänliga val i livsmedelsbutikerna, bland annat genom konsumentguiden Handla Djurschysst.

Den här typen av vilseledande marknadsföring försvårar för konsumenterna och är oacceptabel. Vi hoppas för djurens och konsumenternas skull att Livsmedelsverket tar vår anmälan på allvar så att den kan utredas vidare, säger Anna Lundvall.

Förutom anmälan till Livsmedelsverket har Djurskyddet Sverige också nominerat Lantäggs/DAVAs förpackningar till ”Årets matbluff” som konsumentföreningen Äkta vara ligger bakom.

Läs Tidningen Djurskyddets intervju där Dava Foods och Svenskmärkning AB uttalar sig om bilderna på äggförpackningarna.

Djurskyddet Sverige är med sina drygt 11 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med 42 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Målsättning Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta. Partipolitiskt obunden Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.

Anna Lundvall
Sakkunnig