Arbetet med att ta fram en ny logotyp till Djurskyddet Sverige påbörjades under 2009 och i samband med organisationens förbundsstämma som hålls i helgen lanseras den nya logotypen.
– Vi vill uppfattas som en modern djurskyddsorganisation som hänger med. Vår gamla logotyp gav inte de signalerna och därför byter vi nu till en logotyp som känns modern, fräsch och framförallt passar Djurskyddet Sverige som organisation, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare för Djurskyddet Sverige.
Den nya logotypen kommer efterhand att börja användas av Djurskyddet Sveriges lokala föreningar. Efter förbundsstämman kommer organisationen även att börja arbeta med en ny grafisk profil.
Bakom formgivningen av logotypen och den grafiska profilen ligger designbyrån En Annan.
För mer information kontakta:
Åsa Hagelstedt, generalsekreterare, 0707-55 88 05
Sara Frick, informatör, 08-688 28 31
Djurskyddet Sverige är med sina nästan 9 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med ca 50 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta.