2008-10-02 10:00Pressmeddelande

Djurskyddet Sverige kräver att de plågsamma djurtransporterna stoppas!

På lördag firar vi Djurens dag runt om i världen. Djurskyddet Sverige lyfter nu den högaktuella frågan om de långa och plågsamma djurtransporter som djur utsätts för varje dag i Europa. Trånga utrymmen, ingen tillgång till mat och vatten under lång tid och ovarsam hantering av djuren under av- och pålastning.

- Jordbruksministrarna i EU ska under början av 2009 ta beslut om nya regler för djurtransporter, och vi vill visa Eskil Erlandsson det breda folkliga stödet för att skärpa reglerna, säger Åsa Hagelstedt, förbundssekreterare på Djurskyddet Sverige.

Djurskyddet Sveriges namninsamling har nyss startat på nätet och redan har mer än 1300 personer skrivit under, även många riksdagsledamöter. På Djurens dag kraftsamlar organisationen, med aktiviteter på ett 30-tal orter över hela landet för att engagera svenskarna i att vara med och påverka hur djuren behandlas inom EU.

- Djuren behöver vårt stöd alla dagar året runt, och på Djurens dag vill vi uppmärksamma de miljontals djur som varje år utsätts för en grym hantering. Det måste få ett stopp! avslutar Åsa Hagelstedt.

För mer information om namninsamlingen mot plågsamma djurtransporter samt kontakter till våra djurskyddsföreningar runt om i landet, se www.djurskyddet.se.

Kontakt:
Åsa Hagelstedt, förbundssekreterare Djurskyddet Sverige, 070-755 88 05.