2024-08-15 06:00Pressmeddelande

Djurskyddet Sverige startar forskningsstiftelse för djurs välfärd

En folk hönor ute i gräsetNy kunskap är en av de viktigaste faktorerna för att hitta lösningar på många av de stora djurskyddsproblemen.

Ny och utökad forskning är nödvändig för att kunna förbättra djurs välfärd. Därför startar Djurskyddet Sverige en forskningsstiftelse som ska dela ut medel till forskning med syfte att gynna djurvälfärd.

Ny kunskap är en av de viktigaste faktorerna för att hitta lösningar på många av de stora djurskyddsproblemen. Till exempel vet vi i regel vilken typ av djurhållning eller vilka metoder som innebär ett dåligt djurskydd, men det är inte alltid lika lätt att veta vad vi ska ersätta de dåliga metoderna med. Lösningen på dessa problem finns ofta hos forskarna, men det saknas tillräckligt med medel för att finansiera forskning om djurs välfärd. För att konkret kunna bidra till forskning som gynnar djurs välfärd startar därför djurskyddsorganisationen Djurskyddet Sverige ”Djurskyddet Sveriges forskningsstiftelse för främjandet av djurs välfärd”.

Vi som djurskyddsorganisation uppmanar ofta politiker eller myndigheter att fasa ut olika metoder eller djurhållning som vi vet leder till lidande och dålig djurvälfärd, men får ofta svaret att så länge det saknas kunskap om vilka metoder som faktiskt fungerar, så är en utfasning inte möjligt, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare Djurskyddet Sverige.

Forskningsstiftelsen har till ändamål att ge ekonomiskt stöd till forskningsprojekt som syftar till att främja djurs välfärd och som går i linje med Djurskyddet Sveriges ändamål att verka för ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Då Djurskyddet Sverige strävar efter att förbättra situationen för både lantbrukets djur, sällskapsdjur, försöksdjur och vilda djur så kommer bredden på projekt och forskningsområden som har möjlighet att få pengar att vara stor.

Samtidigt som de forskningsprojekt som stiftelsen stöttar ska gå i linje med Djurskyddet Sveriges ändamål så är vi noga med att utvärderingen av ansökningarna sker på ett oberoende sätt med hjälp av en vetenskaplig kommitté som valts ut på grund av sin kompetens inom både forskning och djurskydd. Vi ska inte styra forskningsresultat, utan endast möjliggöra, säger Emma Brunberg, sakkunnig vid Djurskyddet Sverige.

Stiftelsens första utlysning kommer att öppnas upp i början av september med mål att stiftelsens styrelse ska kunna fatta ett beslut i december om vilka projekt som får medel. I denna första omgång är det maximala beloppet att söka 250 000 kronor per projekt.

Läs mer på vår hemsida: https://www.djurskyddet.se/forskningsstiftelsen/

Djurskyddet Sverige är med sina drygt 11 500 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med 42 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta. Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.

Emma Brunberg
Sakkunnig