2009-05-17 09:33Pressmeddelande

Djurskyddsstipendium uttdelat för kamp mot mulesing och spödrivning

I går kväll delade Djurskyddet Sverige, på sin stämma i Sollentuna, ut två djurskyddsstipendium a 10.000kr. Det ena gick till Katarina Lingehag, som avslöjade djurplågeriet av får för produktion av fina ullkläder, så kallad mulesing. Det andra stipendiet gick till de båda banveterinärerna Lars Audell och Anders Darenius för deras avslöjanden om djurplågeri inom travsporten.

Motiveringarna lyder:

Svenskt djurskyddsstipendium

tilldelas Katarina Lingehag-Ekholm

som fick media att uppmärksamma djurplågeriet av får med så kallad mulesing och som startat föreningen Djurvänliga konsumenter. Katarina är en eldsjäl som ständigt står på djurens sida i kamp mot kommersiella intressen och vill ge konsumenter möjlighet att göra djurvänliga val. Detta vill Djurskyddet Sverige uppmärksamma och belöna med ett djurskyddsstipendium på 10.000kr.

tilldelas banveterinärerna Lars Audell och Anders Darenius

som inför journalister och andra påtalat bristerna inom djurhållningen inom hästnäringen. Att föra fram och stå för dessa åsikter i ett sammanhang där etablissemanget är starkt och stora ekonomiska intressen styr har Lars och Anders visat stort mod och prov på civilkurage när de valt att outtröttligt stå på djurens sida. Detta vill Djurskyddet Sverige uppmärksamma och belöna med ett djurskyddsstipendium på 10.000kr att dela på.

Bilder från utdelningen finns på www.djurskyddet.se

För att komma i kontakt med stipendiaterna, kontakta Djurskyddets kansli på tel. 076-083 77 93