2024-09-02 07:29Pressmeddelande

Endast två länsstyrelser har beslutat om förelägganden för oregistrerade katter

Katt balanserar på staketEndast två länsstyrelser har beslutat om förelägganden för oregistrerade katter.

Uppemot 900 000 katter är ännu inte registrerade i Jordbruksverkets register. Trots att det är ett lagkrav. Endast 2 av landets 21 länsstyrelser har förelagt kattägare att registrera sina katter, visar Tidningen Djurskyddets granskning. En lag som varken efterlevs eller kontrolleras blir uddlös.

I ett år och nio månader har det varit lag på att registrera sin id-märkta katt i Jordbruksverkets register. Ändå beräknas att uppemot 900 000 katter ännu inte är registrerade. Informationskampanjer har gått ut från både myndigheter och djurskyddsorganisationer om vikten av att registrera sin katt. Men det räcker uppenbarligen inte. Det krävs kontroller för att lagen ska efterlevas. Tidningen Djurskyddets granskning visar att endast två av landets 21 länsstyrelser har förelagt kattägare att registrera sina katter.

Ett föreläggande är ett beslut från en myndighet. Under andra veckan i augusti frågade Tidningen Djurskyddet samtliga länsstyrelser om deras djurenheter hade beslutat om föreläggande till kattägare vars katter ännu inte registrerats i Jordbruksverkets kattregister. Endast två länsstyrelser hade gjort det, länsstyrelserna i Halland och Gävleborg, i ett ärende vardera.

Flera av Djurskyddet Sveriges föreningar vittnar i år om att antalet katter de får larm om ökar. Ska vi någon gång komma åt det stora problemet med hemlösa katter måste länsstyrelserna kontrollera om de katter de ser på kontroller är märkta och registrerade, kommenterar Anna Lundvall, sakkunnig hos Djurskyddet Sverige.

I Tidningen Djurskyddets artikel jämför Jordbruksverkets presschef Claes Larsson med hundregistret där det tog 20 år för att nå 90 procents registrering. Han framhåller att mer information till kattägarna om att lagen finns krävs.

Det finns inte tid att vänta i 20 år på att landets största djurskyddsproblem, de hemlösa katterna, ska lösas. Vi behöver omgående komma till rätta med detta och även det faktum att okastrerade katter fortfarande tillåts släppas ut och föröka sig fritt. Dessa två frågor hör ihop. Att endast informera kattägarna att det är lagkrav att registrera sin katt, men inte följa upp om det sker, är tandlöst, säger Anna Lundvall.

En lag som inte efterlevs blir uddlös. Därför är det viktigt att kontroller sker. Flera av Djurskyddet Sveriges lokalföreningar har under sommaren larmat om att trycket på dem för att hjälpa hemlösa katter varit stort. Många har fullt både i sina djurhem och jourhem.

Lagen om obligatorisk märkning och registrering av katter trädde i kraft den 1 januari 2023. Den var en stor framgång för alla som kämpar för att höja kattens status. Med märkta och registrerade katter blir det lättare att återlämna bortsprungna katter till sina ägare och hindra ett liv i hemlöshet. 501 106 katter var registrerade den 8 augusti. Det beräknas finnas cirka 1,4 miljoner katter i Sverige.

Tidningen Djurskyddet ges ut av Djurskyddet Sverige. Den når alla våra 11 500 medlemmar, samt yrkesverksamma och beslutfattare inom djurskydd. Papperstidningen kommer ut fyra gånger/år och är inne på sin 134 årgång. Webbtidningen kan läsas här.

Djurskyddet Sverige är med sina drygt 11 500 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med 42 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta. Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.

Anna Lundvall
Sakkunnig