2021-02-22 07:00Pressmeddelande

Katthemmen tog emot rekordmånga katter under 2020

Foto: Djurskyddet Norra HallandKattungen Klara räddades från ett liv i hemlöshet i september förra året. Tack vare Djurskyddet Norra Halland har hon nu fått ett för-alltid-hem. Foto: Djurskyddet Norra Halland

Under coronaåret 2020 omhändertog Djurskyddet Sveriges lokalföreningar över 400 fler katter än under 2019.
– Ökningen beror främst på en större efterfrågan, fler har velat köpa en katt från ett djurhem, säger Åsa Hagelstedt, generalsekreterare på Djurskyddet Sverige.

Flera lokalföreningar rapporterar om att antalet katter som behöver nya hem ökat. Det kan bero på att fler människor dött under året och därmed efterlämnat husdjur. I andra fall handlar det om människor som medvetet övergivit sina katter. Antalet hemlösa katter som behöver hjälp är alltid större än antalet katter som ideellt drivna djurhem kan ta emot. En ökad efterfrågan har också inneburit att en del katthem har kunnat ta emot flera katter.

Uppskattningsvis finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige och ofta går de ett hårt liv till mötes. Djurskyddet Sverige har arbetat för att höja kattens status i många år. I juni 2020 kom nya föreskrifter från Jordbruksverket med krav på kastrering av katter som går fritt utomhus. Och i september har regeringen aviserat att man ska lägga fram en proposition om märkning och registrering på katter.
– Ett beslut om obligatorisk ID-märkning skulle minska antalet hemlösa katter och därmed kunna undvika ett stort lidande för många katter, säger Åsa Hagelstedt.

Totalt omhändertogs nästan 3000 katter av Djurskyddet Sveriges lokalföreningar under 2020.

Djurskyddet Sverige är med sina över 10 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med ca 50 anslutna djurskyddsföreningar, var av flera driver djurhem och jourhem. Organisationen har arbetat ideellt i över 120 år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet.