2021-04-26 05:00Pressmeddelande

PRESSINBJUDAN: Lansering av konsumentguiden Handla Djurschysst

Bild på kundvagn i butik.

Intresset för att konsumera hållbart och djurvänligt har kanske aldrig varit större, samtidigt är det svårt för en vanlig konsument att på ett enkelt sätt göra djurskyddsmedvetna val. Onsdag den 28 april bjuder vi in till Djurskyddet Sveriges djurskyddskonferens som i år fokuserar på konsumentmakt och djurskyddsmedveten konsumtion. Under konferensen kommer vår nya konsumentguide Handla Djurschysst att lanseras.

Konsumentguiden Handla Djurschysst vill hjälpa alla att fatta mer djurskyddsmedvetna beslut och har därför undersökt hur märkningarnas regelverk lever upp till ett antal viktiga djurskyddskriterier. Guiden visar också vad som är viktigt för lantbrukens djur ur ett djurskyddsperspektiv, från uppväxtmiljön till slaktögonblicket.

Förutom intressanta föreläsningar och lansering av konsumentguiden kommer vi under konferensen att dela ut vårt djurskyddspris till en person som arbetar för att främja djurens välfärd.

Välkommen att boka din plats på konferensen!

Tid: Onsdag 28 april kl 13.00-16.00
Lanseringen av konsumentguiden sker kl 15.30

Plats: Konferensen direktsänds online.

Journalister som vill följa konferensen anmäler sig här

Medverkande föreläsare:
Frida Lundmark Hedman
Adjunkt i djurskydd på institutionen för husdjurens miljö och hälsa på Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) i Skara.

Karin M. Ekström
Professor i företagsekonomi, inriktning marknadsföring vid Högskolan i Borås.

Filip Ekander
Hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel

Gunnela Ståhle
Förbundsstyrelseledamot i Djurskyddet Sverige och ordförande i Vi Konsumenter.

Läs mer om konferensens innehåll

Djurskyddet Sverige är med sina över 10 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med ca 50 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Målsättning Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta. Partipolitiskt obunden Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.