2022-03-02 15:14Pressmeddelande

Riksdagen höjer katters status – ny lag om märkning och registrering av katter

Generalsekretaxen Kanel HagelstedtGeneralsekretaxen Kanel har jobbat hårt för jämlik lagstiftning för hundar och katter. Äntligen ger det resultat! Detta är en stor dag för Sveriges katter och kattägare.

Efter flera års arbete har Djurskyddet Sverige till slut fått vår önskan uppfylld en lag om obligatorisk ID-märkning av katter. Med hjälp av hundarna och kampanjen Stoppa Kattastrofen satte vi press på politikerna och regeringen svarade i höstas med ett lagförslag som idag röstades igenom i riksdagen.

I Sverige finns det över 100 000 hemlösa katter. Övergivna, bortsprungna eller födda vilda. Oavsett vilket, får de flesta katter ett svårt liv och går ofta en plågsam död till mötes. Obligatorisk ID-märkning och registrering är det viktigaste steget för att motverka detta. Våren 2021 startade Djurskyddet kampanjen Stoppa Kattastrofen där hundar sätter press på politiker för jämlik lagstiftning för våra favorithusdjur. Hundarnas skall nådde hela vägen in i riksdagen!

– Efter cirka 15
års arbete för att få igenom detta är det en fantastisk känsla att lagen nu även bryr sig om landets mest populära husdjur. Jag är stolt över alla hundar som grävt ned stridsyxan det senaste året för att hjälpa sina ärkefiender. Och särskilt stolt är jag över Generalsekretaxen Kanel som arbetat oavbrutet för husdjurens rättigheter! Detta är en stor dag för Sveriges katter och kattägare, säger Åsa Hagelstedt, Generalsekreterare för Djurskyddet Sverige.

Under torsdagen den 24 februari debatterade riksdagen regeringens proposition och idag, knappt en vecka senare, var det dags för omröstning. Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Sverigedemokraterna röstade för lagändringen och Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna emot.

– Även om det fortfarande förvånar mig att flera partier röstade mot förslaget är det såklart glädjande att en majoritet i Sveriges riksdag står på Djurskyddets och katternas sida. Nu får vi hjälpas åt, myndigheter och vi ideella organisationer, för att kattregistret och registreringen blir så bra som möjligt och att informationen når ut till alla kattägare. Det kommer såklart ta lite tid, men på sikt är vi övertygade om att detta beslut faktiskt stoppar kattastrofen med 100 000 hemlösa katter. Alla katter förtjänar ett hem och en ägare som saknar och letar efter sin katt om den råkar rymma, avslutar Åsa Hagelstedt.

​​Läs gärna mer om Stoppa Kattastrofen och lagförslaget på stoppakattastrofen.se.

Djurskyddet Sverige är med sina ungefär 11 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med ca 45 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet.