2009-11-15 13:18Pressmeddelande

Stoppa delfinslakten i Japan!

Med anledning av dokumentärfilmen "The cove" som nu visas i Sverige har vi uppmärksammats på den vidriga hantering som delfiner utsätts för i Japan. Några av delfinerna fångas och säljs till olika delfinarier runt om i världen. De delfiner som blir över slaktas under tortyrliknande former eftersom djuren anses vara till skada för fiskeindustrin.

Djurskyddet Sverige kräver att den svenska regeringen agerar och sätter press på Japan att upphöra med detta djurplågeri som fångst och slakt av delfiner innebär. Organisationen kommer för egen del att agera genom den internationella organisationen WSPA (World Society of Protection of Animals), där Djuskyddet Sverige är medlemmar.

- Jag kommer att lyftan frågan med mina internationella kollegor inom WSPA, säger Sven Stenson, förbundsordförande i Djurskyddet Sverige.

- Vi måste agera gemensamt för att sätta press på Japan att upphöra med detta djurplågeri och jag förväntar mej därför att den svenska regeringen också använder sina kanaler för att påverka! säger Stenson.