2010-12-17 14:09Pressmeddelande

Svt utnyttjar hemlösa hundar för underhållning!

I vår börjar Svt sända programmet ”Huset fullt av hundar”. Enligt en pressrelease från Svt  kommer ”i varje avsnitt sex hundar, som av olika anledningar behöver ett nytt hem, till en familj för att spendera en vecka tillsammans med dem.” Hundarna ska sedan röstas ut, en efter en, enligt samma manér som Robinson, Ung & Borskämd eller andra dokusåpor. Som Svt själva uttrycker det: ”Under veckan minskar antalet hundar när familjen, dag för dag, väljer vilka av hundarna som de vill lära känna bättre. I slutet av veckan gör familjen det slutgiltiga valet. Då ska de välja den hund som kommer att bli deras nya familjemedlem.”

Djurskyddet Sverige har lång erfarenhet av att hitta nya hem till djur som av olika anledningar förlorat sitt tidigare. Våra lokalföreningar i Malmö, Umeå och Tullinge utanför Stockholm har tillsammans omplacerat hundratals hundar. Med vår kunskap om djur i allmänhet och omplaceringar i synnerhet är vi mycket kritiska mot upplägget i detta program där hundarna reduceras till slit- och slängobjekt, som man kan rösta bort och förflytta fram och tillbaka utan någon respekt för att de är levande kännande varelser.

En hund som förlorat sitt hem behöver trygghet och lugn och ro för att finna sej till rätta i en ny miljö. Att sätta ihop sex för varandra främmande hundar i ett helt nytt hem kommer sannolikt att skapa både konflikter, aggression och stress hos hundarna! säger Ingrid Redbo, etolog och ledamot i Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse

När vi omplacerar en hund pratar vi mycket noggrant med alla potentiella ägare för att se att dom vet vad dom ger sej in på samt att rätt hund placeras i rätt familj. Att kasta in sex hundar i en familj där man vet att fem av dom inte ska få stanna är oerhört ansvarslöst!  säger Gabrielle Rosendahl, vice förbundsordförande för Djurskyddet Sverige samt föreståndare för omplaceringsverksamheten i Umeå.

Djurskyddet Sverige har under den senaste månaden sökt ansvariga för programmet samt inblandade hundorganisationer för att få veta mer om programmets upplägg. Nu visar pressreleasen att våra farhågor om programmets utröstningsupplägg var riktiga, vilket vi djupt beklagar.

- Att vuxna människor frivilligt ställer upp i dokusåpor och blir utröstade är en sak, men djur och barn får inte användas på det sättet eftersom dom inte själva kan göra ett sådant val. Det Svt gör nu är ingenting annat än att utnyttja hemlösa hundar i underhållningssyfte och vi kräver därför att inspelningarna stoppas och att programledningen tar till förnuft till fånga och gör om programidén! avslutar Gabrielle Rosendahl

För mer information, kontakta Ingrid Redbo, Gabrielle Rosendahl eller Åsa Hagelstedt