2009-11-26 15:31Pressmeddelande

Tänd ett ljus och fira kattens dag på söndag!

På söndag är det inte bara första advent, utan även Kattens dag! Djurskyddet Sverige firar detta genom att våra lokalföreningar deltar på julmarknader eller finns på plats i djuraffärer. Några bjuder även in till Öppet Hus och kommer att visa sina katter, sälja lotter, bjuda på pepparkakor och glögg m.m.

Katten fick sin egen dag 1983, då SVERAK (Sveriges Kattklubbars Riksförbund) utsåg första advent till Kattens dag. Traditionen har idag även anammats av andra organisationer och företag vilket gör att allt fler deltar i firandet av katten. Djurskyddet vill att kattens status ska höjas och arbetar för att en obligatorisk id-märkning ska införas på katter. Kattens dag är ett bra tillfälle för att lyfta frågan och Djurskyddet har därför tagit fram ett vykort som uppmanar landshövding Eva Eriksson att i översynen av djurskyddslagen föreslå en lag för id-märkning av katter.

Föreningarna kommer att dela ut vykorten på Kattens dag som du sedan kan skriva på och skicka till landshövdingen. Det går även bra att kontakta Djurskyddets kansli om du är intresserad av vykorten.

På Djurskyddets hemsida kan du se var föreningarna håller till på Kattens dag och vad de kommer att hitta på.