2010-04-15 10:49Pressmeddelande

Vi vill inte ha monsterbiff till middag!

Igår höll organisationen Djurskyddet Sverige ett seminarium i riksdagen tillsammans med Riksdagens Djurskyddsforum. Huvudtalare var journalisterna Ylva och Torbjörn Esping som skrivit boken ”Monsterbiff till middag”. I sin bok visar dom att monstertjuren Belgisk blå förekommer och slaktas i Sverige trots underskrivna löften om att inte tillåta rasen.

Belgisk blå är även vanligt i andra länder, framför allt Irland. Även här är kontrollen dålig om vad som importeras och säljs i svenska butiker. Djurskyddet Sverige var initiativtagare till den branschövergripande överenskommelsen om att inte tillåta belgisk blå under 90-talet. Att belgisk blå trots detta säljs i Sverige upprör organisation.

-          Vi kräver att handeln säkerställer att belgisk blå inte säljs och att svenska köttbranschen lever upp till sina egna överrenskommelser om att inte ta emot monstertjurarna till slakt! säger Gunnela Ståhle, vice ordförande.

För mer information och kommenterer, kontakta vice ordförande Gunnela Ståhle 070-561 36 21 eller generalsekreterare Åsa Hagelstedt 0707-55 88 05