2024-05-04 21:01Pressmeddelande

Gabrielle Rosendahl i Djurskyddet Västerbotten väljs in i Djurskyddet Sveriges Hall of Fame

Gabrielle Rosendahl, Linda Maria Vonstad och Åsa Hagelstedt. Gabrielle Rosendahl från Djurskyddet Västerbotten var på plats och tog emot utmärkelsen från Djurskyddet Sveriges förbundsordförande Linda Maria Vonstad och generalsekreterare Åsa Hagelstedt.

Under Djurskyddet Sveriges förbundsstämma som hålls 4–5 maj i Bålsta, valdes Gabrielle Rosendahl, ordförande i Djurskyddet Västerbotten, in i Djurskyddet Sveriges Hall of Fame. Gabrielle har vigt sitt liv åt att hjälpa djur, stora som små, och är en självklar mottagare av utmärkelsen.

Djurskyddet Sveriges Hall of Fame är en nyinrättad utmärkelse vars syfte är att hylla och uppmärksamma medlemmar, föreningar och händelser i Djurskyddet Sverige som bidragit till ett bättre djurskydd.

– Sedan 1897 har Djurskyddet Sverige och våra lokalföreningar arbetat för ett bättre djurskydd. Det ideella arbetet är grunden i vår organisation och utan alla människor som runt om i landet engagerar sig för djuren skulle vi inte vara Djurskyddet Sverige. Genom att inrätta en Hall of Fame vill vi uppmärksamma och hylla allt engagemang i vår organisation som på ett alldeles särskilt sätt bidragit till ett ökat djurskydd och vår vision om ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur, säger förbundsordförande Linda Maria Vonstad.

Gabrielle Rosendahl väljs in i Djurskyddets Hall of Fame i kategorin Person med följande motivering:

Gabrielle har varit ordförande i Djurskyddet Västerbotten under väldigt många år. Hon startade ett djurhem i sitt eget hem och skänkte sedan huset till föreningen. Idag bor katter i alla rum samt i lekstugan på tomten och i ladugårdsbyggnaden bor höns, kaniner och andra djur som förlorat sitt tidigare hem. I hagen utanför är det inte ovanligt att räddade hästar går.

Hon ser det enskilda djuret och inget är för litet eller för stort för att tas om hand under hennes vingar. Hon har också en enastående förmåga att skapa en lugn och harmonisk miljö i ett hus fullt av djur och där det egentligen borde råda kaos. Det är ingen överdrift att säga att Gabrielle under väldigt många år lagt all sin lediga tid och en stor del av sina privata tillgångar på djuren. För detta förtjänar hon en självklar plats i Djurskyddet Sveriges Hall of Fame.

– Jag är chockad! Trots att man hållit på så länge är man inte van vid den här typen av uppmärksamhet. Att bli uppmärksammad av förbundet betyder mycket, sa en rörd Gabrielle Rosendahl när hon tog emot priset under lördagskvällen.

Djurskyddet Sverige är med sina drygt 11 500 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med 42 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet.

Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta.

Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.

Ordförande Djurskyddet Västerbotten
Gabrielle Rosendahl