2021-04-28 12:46Pressmeddelande

Forskaren Frida Lundmark Hedman får Djurskyddspriset 2021

Bild på Frida som håller upp en check på 10 000 kr.Djurskyddspriset på 10 000 kr tilldelades Frida Lundmark Hedman. Foto: Sandra Rönnsved

Djurskyddspriset 2021 tilldelas Frida Lundmark Hedman som är adjunkt i djurskydd vid Sveriges lantbruksuniversitet, för sitt forskningsarbete som bidrar till ett förbättrat djurskydd. Priset delades ut under Djurskyddet Sveriges djurskyddskonferens som direktsändes online 28 april.

Motiveringen till priset är följande:

Grunden för ett gott djurskydd är en stark lagstiftning och för en stark lagstiftning behövs vetenskaplig förankring. Frida Lundmark Hedman ägnar sin forskning åt att vetenskapliggöra regelverk på ett sakligt sätt. Hon är en modig debattör med bred kunskap om både strukturer och detaljer. Frida förmedlar sin kunskap med en pedagogisk känsla som gör att både politiker, myndigheter och allmänhet lyssnar. För detta arbete tilldelas Frida Lundmark Hedman Djurskyddet Sveriges djurskyddspris 2021.

Priset delades ut av Djurskyddet Sveriges generalsekreterare Åsa Hagelstedt under djurskyddskonferensen där Frida var en av talarna.

Vad roligt och vad överraskad jag blir! Det här kan jag leva på länge, sa en glad Frida när hon tog emot priset.

Djurskyddet Sverige är med sina över 10 000 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med ca 50 anslutna djurskyddsföreningar. Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Målsättning Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta. Partipolitiskt obunden Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.